dilluns, 4 d’abril de 2016

De l'Informer a l'Snapchat


WhatsApp, Instagram i Snapchat, en aquest ordre, ha passat a ser el podi d'aplicacions entre els joves santcugatencs.
Recordo al curs 2012-13, on els instituts anaven de corcoll, amb l'aparició de les pàgines “informer”, i en alguns altres de l'aplicació per a iPhone, “gossip”. Els conflictes passaven de l'aula a la xarxa, i la manca de control, pels centres, es feia quelcom complicat de gestionar. Missatges anònims, contra alumnes i professors, inquietàvem els claustres. Les pàgines “informer”, que havien creat unes alumnes de la UAB, per compartir i intercanviar aspectes quotidians, s'havien estès com la tinta. 
La Generalitat ho va solucionar recomanant als directors que denunciessin a Facebook les pàgines, i van acabar tancant totes. Va ser una oportunitat perduda. Els joves que van tenir l'enginy d'obrir la pàgina podrien haver acabat sent, o potser ho seran, potencials “community manager”. Ritmes educatius, que no ho fan al mateix temps que la societat. 
Quatre anys després, només hi ha un institut a Sant Cugat on permet la utilització del mòbil a l'aula, el Joaquima Pla i Farreras. Ho dic amb propietat, ja que enguany he passat per tots els instituts públics, i algun de concertat. La por i el desconeixement de fa 4 anys segueix existint, i els conflictes, continuen. 
Però la tecnologia va tan de pressa que el tutor que s'havia llençat a obrir un grup de Facebook de l'aula per treballar, se n'adona, que els joves de 13 i 14 anys no és que ja no utilitzin Facebook, sinó que no es donen ni d'alta. WhatsApp, Instagram i Snapchat, en aquest ordre, ha passat a ser el podi d'aplicacions entre els joves santcugatencs. Totes elles, aplicacions de mòbil, adéu a l'ordinador de taula. Ells ja no escriuen les tres www. 
Entendre que la vida de l'adolescent també es viu al mòbil és un concepte que mestres, educadors i pares hem de començar a entendre. No educar-los en aquests àmbits socials seria un error enorme. L'escola ha de prendre partida? Ho hem de deixar que els altres assumeixin aquest aspecte educatiu? 
Aquest curs, el debat més interessant que es creava en les meves visites a l'ESO, era la gestió del grup de WhatsApp de l'aula. Tots els cursos d'ESO tenen un grup de classe i, fins i tot, grups de tot el cicle de 1r, 2n o 3r. Val a dir que tots els alumnes de tots els centres s'han mostrat molt autocrítics amb la gestió d'aquests grups, i han sortit resolucions i reflexions molt interessants, com la creació de dos grups de WhatsApp, un d'oci, i un altre d'acadèmic. 
Eren debats que en molts casos ja m'agradarien que tinguessin molts pares, ja que els adults són els primers en gestionar de forma pèssima el WhatsApp. I ho dic per l'experiència dels grups de WhatsApp de classe dels meus fills... Silenciats tot l'any... 
Valoracions com saber respectar el temps de resposta de cadascú, no donar massa importància a la configuració tècnica de l'aplicació (darrera hora de connexió, doble asterisc, doble asterisc blau, en línia, etc.), que una aplicació no generi o sigui font de conflicte, en definitiva que nosaltres dominem i controlem l'aplicació, i no a la inversa. 
És important que els adults vetllem per a l'educació tecnològica dels menors, però compte no ens acabin educant ells a nosaltres. Quants pares han hagut de deixar el mòbil perquè, mentre sopem, ens ho ha dit el nostre fill. Compte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada