ELS CAMINS DEL BULLYING



Quan em va venir a veure la Marta, a demanar-me ajuda per trobar feina, en el fons em va fer il·lusió que fos per aquella raó Em va agradar que la Marta em pogués parlar amb naturalitat, i amb la distància d'algú que ha superat un tràngol social com aquell. El canvi d'institut va ser un primer pas, però admet que Sant Cugat, encara que sigui molt gran, en el fons és un poble, i desconnectar de la gent que li va fer tant mal, no va ser quelcom senzill.
La Marta va patir una clara situació de bullying, una forma específica de maltractament entre escolars, és a dir, entre joves del mateix grup d'iguals. Es caracteritza per quatre elements: no és un esdeveniment puntual sinó que hi ha reiteració; hi ha la intencionalitat d'algú o d'un grup d'anar contra un altre; la víctima està indefensa, faci el que faci. Normalment les víctimes tenen por a explicar la situació, per por, vergonya o a vegades per sentiment de culpa.
La Marta va ser molt valenta quan em va confessar el seu patiment, tot i que quan es va decidir a fer-ho, ja feia mesos que patia en silenci.

El passat mes de juny, la Fiscalia de Madrid va prohibir l'emissió del programa "Proyecto Bullying" al canal Cuatro que l'havia de presentar Jesús Vázquez. Celebro la decisió, i lamento que s'emetin programes com "Hermano Mayor". Una persona amb una situació social vulnerable o desestructurada mai pot ser un producte d'espectacle televisiu. Intimitat i discreció.
Les últimes xifres de la Generalitat de Catalunya apunten a un lleuger descensdels casos d'assetjament escolar en un període de 10 anys. L'estudi Joventut i Seguretat a Catalunya, elaborat el 2000-2001, va concloure que afectava el 13% de la població escolar d'entre 12 i 18 anys, mentre que quan es va repetir el curs 2011-2012 es va obtenir que el patien el 10,4% dels escolars.
Un estudi del màster interuniversitari de criminologia de la UOC del 2014, deia que "un 20% dels joves catalans han sigut víctimes d'assetjament escolar". D'aquests, un 25% també han patit ciberassetjament en algun moment.
Malgrat les xifres, no podem abaixar la guàrdia. Assetjar i amenaçar avui en dia és més fàcil amb els smartphones. Cal fer molta pedagogia, i educar els joves en l'ús responsable d'una xarxa social o d'un mòbil.
La Marta en l'entrevista em recordava que la darrera vegada que ens vam veure, li vaig explicar el cas de l'Amanda Todd, una noia canadenca que es va suïcidar, després de rebre assetjaments de tot tipus, i que va penjar un vídeo a youtubeque es va fer viral, on explica la seva història. Aquell vídeo la va fer reflexionar molt.
El dia 12 comença el curs escolar 2016-17. Tots els meus desitjos perquè no es produeixi cap situació de bullying, i molta empenta, energia, paciència i sensibilitat a tots els professors i mestres.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Creure en la nostra professió

Edats diverses

QUE MAQUES SÓN LES FAVELES!