A PROPÒSIT DE LA MARTINA
Molts
pares santcugatencs, de fills i filles adolescents, han tingut aquesta
setmana, una buidor a l'estómac, en sentir la notícia de la desaparició
de la Martina
Que un adolescent decideix marxar, fugir de casa i del seu entorn, és un crit de desesperació, però alhora és un acte de valentia, d'algú que pren una decisió, que mou les fitxes del taulell, sense massa sentit, ni sense saber amb quina finalitat. Més enllà de l'angoixa, que pot produir a un pare o a una mare, aquest trencament, aquesta situació inesperada, es fa encara més complicat educar o treballar amb joves, que no tenen inquietuds, que no expressen, que no prenen decisions.
Que un adolescent decideix marxar, fugir de casa i del seu entorn, és un crit de desesperació, però alhora és un acte de valentia, d'algú que pren una decisió, que mou les fitxes del taulell, sense massa sentit, ni sense saber amb quina finalitat. Més enllà de l'angoixa, que pot produir a un pare o a una mare, aquest trencament, aquesta situació inesperada, es fa encara més complicat educar o treballar amb joves, que no tenen inquietuds, que no expressen, que no prenen decisions.
El
cas de la Martina se sumen moltes variables, entre elles un trastorn
alimentari com l'anorèxia, que afecta majoritàriament a l'etapa
adolescent. Busquen la seva identitat, experimenten canvis físics, i
això els fa ser més vulnerables. Si sumem la influència dels mitjans, i
del mercat en general sobre l'estàndard de bellesa, que ven la falsa
idea que si som prims, ens portarà a ser un triomfador, tenir fama,
aprovació, èxit entre el grup d'iguals, mai si ets gros o grossa, senyal
de perdedor. Més enllà d'analitzar les causes de l'anorèxia, per a un
pare o mare adolescent, molt sovint es plantegen dos dilemes; que puc
fer perquè no pateixi tant o fins a on poso els límits. Dilemes que no
tenen respostes senzilles, ni tampoc úniques, ni tampoc les mateixes per
a tots els joves, i per a tots els pares. Posar límits, és un acte molt
genèric, que no tothom l'executa de la mateixa manera. Guanyar
l'autoritat, com a mare, com a educador, o com a mestre, no és una
conseqüència de qui posa més normes o crida més, sinó de qui sap
construir un escenari de prou confiança. Això no significa, que el jove
pensi com nosaltres, i que decideixi allò que nosaltres, com adults
voldríem, però si aconseguim respectar i entendre que han de fer el seu
camí, entendran que nosaltres també tenim unes necessitats i unes
demandes com pares, que poden arribar a ser compatibles o almenys
paral·leles, amb les seves. Hem d'entendre que la lògica adolescent,
correspon a un moment d'esclat d'emocions, d'intensitat, de descoberta, i
això els fa viure qualsevol experiència, com una tempesta, o com una
explosió volcànica. Malgrat la rebel·lia que comporta l'adolescència, o
la "dolça" actitud a contracorrent, tot adolescent, tot, necessita un
adult positiu, que el faci de guia, que l'orienti... i malgrat que pugui
un any ser el monitor de l'esplai, l'altre any l'entrenadora de
rítmica, o enguany el mestre de literatura, que és tant, o més enrotllat
que el Merlí, sempre ens faran preguntes, i ells escoltaran les nostres
respostes, per molt decebedores que siguin. Com a pares sempre estarem
en el seu punt de mira, i nosaltres hem de ser-hi, també hem de fer
preguntes, i evitar silencis, per evitar equivocar-nos. La Martina
segurament havia perdut la confiança, per exposar les seves
preocupacions i malestars. Tindrà temps per recuperar-la, créixer i a
madurar de l'experiència viscuda, i sortir enfortida per saber esquivar
les noves pedres que caiguin al camí. I els seus pares també hauran
crescut i hauran après coses.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada