diumenge, 30 de novembre de 2014

ANÀLISI DE L'ESTRATÈGIA DIGITAL D'ÒMNIUM CULTURAL


Aquesta entitat, creada l'11 de juliol de 1961, va nèixer en un moment històric en què la cultura catalana es trobava censurada i perseguida per la dictadura franquista i, per tant, recuperar-la i mantenir-la era una necessitat nacional.50 anys després l'entitat segueix sent un punt de referència en la defensa de la llengua, la cultura, i la identitat catalana, i en els darrers anys la seva reivindicació ha anat lligada molt en paral·lel, a una altra entitat, l'ANC (Assemblea Nacional de Catalunya).Plegats han recollit el malestar de la població, i han esdeveniguts els portaveus de una gran part de la societat civil.L'entitat ha vehiculat aquest reclam popular,a través dels mitjans digitals,i ha multiplicat els seus seguidors a la xarxa.
Facebook: Més de 50.000 seguidors a facebook,i 5290 persones que en parlen, xifra més que respectable, si ho comparem amb altres entitats de nivell estatal, com Creu Roja Espanyola,Unicef o Intermon. Però si ho comparem amb altres entitats de característiques similars, com l'Assemblea Nacional de Catalunya,aquesta duplica les seves xifres a la xarxa de Zuckerberg 144.582 likes, i més de 22.00 persones que en parlen.Segons el portal LikeAlyzer, que analitza i compara les pàgines a facebook, recomana un ús més obert de la pàgina als seus seguidors (ningú pot penjar res al mur, tan sols opinar sobre els seus posts), demanar més la seva opinió, i penjar més fotografies.En les pàgines sense ànim de lucre, li dona la posició 83.Adjunto informe
Twitter:La xarxa social més activa, i en la que la entitat més confia,78568 seguidors,7566 piulades,unes xifres que evidencia una alta participació.Ja en el 2011, i quan el moviment independentista començava a  creixer fruit del desencís del fracassat Estatut de Catalunta del 2010, l'entitat convoca un cicle de conferències per parlar d'educació, cultura i política, des d'una altra òptica, i sota el títol "#Omniumtwits, les TIC al servei del país".En aquestes jornades Òmnium Cultural ja preveia que les noves tecnologies i, concretament, la xarxa social Twitter ha provocat un canvi, una nova manera de fer política i d'apropar polítics i ciutadans. Aquesta eina podia permetre a la classe política contactar directament amb la ciutadania, dialogar amb ella i intercanviar opinions, idees i propostes.

Tweetreach (adjunto informe) ja ens detalla la facilitat de l'entitat per assolir retweets, mencions i respostes.Sap combinar el seu missatge amb etiquetes de gran difusió #9N #araeslhora #votaresnormal #trobadaterritorial.La seva reivindicació més recent, la lluita per la celebració de la consulta a Catalunya, desemboca en la necessitat, de crear una compte nova a twitter @araeslhora , per tal de no monopolitzar el missatge del seu compte oficial, que va més enllà de la reivindicació independentista.
Youtube: Canal amb més de 900 subscriptors, 386.497 visualitzacions, i amb vídeos de gran impacte emocional, reivindicant el seu missatge.Supera en seguidors, a qualsevol de les entitats que apareixen a l'estudi 
"Estudio sobre el uso de la comunicación digital en organizaciones no gubernamentales(ONG)" però novament es veu superada per l'altre entitat germana ANC, que compta amb més de 7000 subscriptors, i amb quasi dos milions de visualitzacions.


Com a conclusió podem dir que Òmnium Cultural, entitat de més de 50 anys d'història, ha sapigut adaptar-se i actualitzar-se, utilitzant les xarxes socials, per difondre el seu missatge.
Aquesta expansió digital, li hauria de servir, per augmentar el seu número de socis.L'Assamblea Nacional de Catalunya, ja compta amb 51000 membres,(45.523 Òmnium) on més de 34.105, són socis de ple dret (pagant quota) amb tan sols 3 anys de vida, i demanat als seus seguidors (socis i no socis) ajudes econòmiques, sense cap prejudici, mostrant un procés molt transparent, on la revindicació és del poble, i si cal, la "paga" el poble, sense mecenes ni influències de grans mitjans ni grans poders econòmics.
El seu enllaç a Instagram, pot confondre, ja que l'entitat no té compte oficial, sinó que ens duu a un enllaç, amb les fotografies en aquesta xarxa amb l'etiqueta #omniumcultural.Des d'aquest informe, recomanem la creació d'un compte oficial, ja que és un espai amb fort ascens, i de gran difusió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada